Ansiktsmask

Nu har jag suttit och letat lite efter ansiktsmasker på nätet och ja hittade faktiskt en jag jag ska testa! Det gäller ju att man har grejerna hemma och det är ju inte så ofta man har en massa exotiska frukter hemma kanske (a just nu har vi bara några clementiner kvar, tror inte ja vill ha dom i min fejja..), men jag hittade en som man inte behöver några frukter till. Bara enkla saker från köket! Så nu ska jag gå och gegga ihop en liten mask, så får vi väl se hur det blir! Denna ska jag testa:

Så här gör du basen:
  • 1 del skalad mandel
  • 1 del havregryn
  • Mängden bestämmer du själv ( 2dl av varje brukar vara lagom)
  • Kör i en mixer till fint mjöl.
  • Förvara i en burk med lock. Hållbarheten är lång.

Uppmjukande och närande mask som passar alla hudtyper
  • ½ dl mandel-havrebas
  • 2 msk vetegroddar
  • 10g färsk jäst
  • Blanda ihop och späd med vatten, äggula eller yoghurt till lagom konsistens.
  • Fördela över ansikte och hals.
  • Låt verka 30 min. Skölj av.



Om man nu har frukt och grönsaker hemma kan man ju alltid testa det. Alla grösaker och frukter ger olika resultat och fyller olika funktioner.

Gurka: Har många positiva effekter på huden.
Den är sammandragande, uppfräschande, mjukgörande, svalkande och jämnar till och med ut små rynkor.
Skiva eller riv gurkan och fördela över ansikte och hals.
Låt verka en stund innan du sköljer av.  Morot: Gör huden mjuk och smidig.                                           
Riv en morot och massera ansikte och hals i flera minuter.
Skölj av.

Tomat: Är bra för fet hud.
Porerna dras samman och är väldigt effektiv mot pormaskar.
Dela på 1 tomat och gnid in ordentligt, både ansikte och hals.                                        
Låt verka 15 min. och skölj av.

Banan: Ger mycket näring till huden.
Verkar sammandragande, uppstramande, rengör porer, stärkande och mjukgörande.
Mosa 1 banan och blanda i lite citronsaft.
Ställ i kylen en liten stund.
Fördela över ansikte och hals.
Låt verka 30 min. Skölj av.

Äpple: Är speciellt bra för fet hud.
Skala ett äpple, kör i en mixer, eller riv.
Fördela över ansikte och hals.
Låt verka 30 min. Skölj av.

Jordgubbar: Är rengörande och passar alla hud typer.
Mixa jordgubbarna och blanda i lite yoghurt eller 1 uppvispad äggvita. Fördela över ansikte och hals.
Låt verka 30 min. Skölj av.

Papaya: Verkar peelande, tar effektivt bort döda hud celler.
Mosa papayan. Gnid runt. Låt verka en stund.
Skölj av.

Citron: Är bra för fet hud. Sägs vara bra mot acneärr och pormaskar (vet inte hur mycket sanning det ligger i det, men de är väl värt en chans?).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0