Klar med bokrecensionen

Så! Nu har jag skrivit klart min bokrecension till "Hej vacker" som inte är ett boktips, nejnej. Okej, har man läst alla böcker i världen är detta kanske ett bra alternativ för den e ju lite söt o så, men nej, spännande e den inte! Men en bokrecension måste ändå göras till skolan. Skrev den "lite snabbt" på en timme eller nått nu ikväll. Vad tycks? Jaja, jag förstår om ni inte orkar läsa den där skiten, men det finns somliga..? Annars får jag ju ändå ett betyg på den.. Imorron tror jag? Eller så kommer det bara med i betyget i svenska till jul. Och sen måste jag bara säga en sak till! Förlåt. Förlåt för att jag har varit så sämst på att uppdatera men herre gud vad mycket jag har att göra nu för tiden! Läxor, hur mycket prov som helst, fritisdintressen som scrapbooking, dans, hinna med alla andra saker som jag också vill göra! Hade det gått att ladda upp bilder från mobilblogg hade jag väl bloggat därifrån hela tiden. Men nu vet ni i alla fall, så det kommer nog bli dålig uppdatering ett tag framöver. Fötlåt mig igen.

Hej vacker

 

Jag har läst en bok som heter ”Hej Vacker”.

Den handlar om en tjej som heter Agnes och bor o Solna utanför Stockholm. Under sommarlovet har hon bestämt sig för att åka upp och bo hos sin mormor och morfar i Soppero uppe i Kiruna i sex veckor. Efter att ha längtat i flera veckor, inte bara efter sina morföräldrar utan också efter sin kille Henrik är det äntligen dags att åka dit. Till en början är allting bra och det känns som den bästa sommaren någonsin, men sedan hittar hon ett brev utan avsändare och efter mötet med Henriks mamma Laila blir ingenting som förut. Och skulle hon inte vara en riktig same? Bara en vanlig stockholmare ifrån Solna?


Författaren till boken Hej vacker heter Ann-Helén Laestadius. Hon har även skrivit boken ”SMS från Soppero” som tydligen är den första av de två böckerna. Men jag märkte att man inte behöver ha läst den för att förstå den här boken. Jag tror att författaren ser sig själv lite i Agnes mamma Anna-Sara som också var en same från Kiruna men lämnade sin hemstad p.g.a att hon inte blev accepterad och mobbad av sina skolkamrater. Med boken vill hon att man ställer sig frågan, vad händer om man inte blir accepterad av sina egna? Oavsätt vad man har för bakgrund är Hej vacker en bok att känna sig in i.


Jag har inte läst hela boken än, men jag har bara ungefär 30 sidor kvar så jag tror inte det gör så mycket. Det tog väldigt lång tid innan man kom in i boken och den är rätt långtråkig emellanåt, det händer liksom lite saker då o då som inte direkt passar in. Det hoppar från olika saker till andra, o även om den inte är rörig eller så, så blir det lite tråkigt och konstigt. Den handlar liksom om olika saker hela tiden känns det som. Men den får en 3:a i betyg även om den blev speciellt spännande förrän i slutet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0